Identifisere interessenter
Steg 1
Ta utgangspunkt i prosjektets hensikt, mål og leveranser, og still spørsmålene:
- Hvem kan tenkes å kunne påvirke dette prosjektet?
- Hvem kan tenkes å bli påvirket, eller oppleve at de blir påvirket, av prosjektet eller de resultatene prosjektet skaper?
Bruk gjerne gruppearbeid med en innovativ og idégenererende arbeidsform for å identifisere flest mulig interessenter. I dette arbeidet kan man bruke ulike kilder for støtte og inspirasjon, for eksempel:
- Erfaringer og dokumentasjon fra andre prosjekter
- Oversikter over typiske interessentgrupper
- Organisatorisk tilhørighet i prosjektets omgivelser
- Tilhørighet til fagområder som kan tenkes relevante for prosjektet
- Interessenters holdning til prosjektet
Steg 2
Bestem hvilken hovedkategori interessenten tilhører.
- Virksomhetsledelse
- Bruker
- Leverandør
- Premissgiver
- Andre interessenter
Steg 3
Klarlegg også mer konkret hvilken tilknytning eller relasjon hver interessent har til prosjektet. Hva er det som gjør at denne er blant prosjektets interessenter? Dersom man ser behov for å klassifisere interessentene i underkategorier under hver hovedkategori kan dette gjøres her.
- Er det interessentens linjerolle/ansvar som gir tilknytningen til prosjektet?
- Er tilknytningen relatert til et spesielt fagområde? (Funksjonalitet, Utbredelse/innføring, Gevinstrealisering, Finansiering, Personvern, HMS, Lover og direktiver, Informasjonssikkerhet, etc)
- Er det andre former for underkategorier som kan være hensiktsmessig å bruke?
Steg 4
Legg de identifiserte interessentene inn i et interessentregister med sentrale data som identifiserer dem:
- Organisasjon/enhet/gruppe
- Navn og linjerolle (hvis enkeltperson)
- Hovedkategori
- Tilknytning/relasjon til prosjektet