Utarbeide gjennomføringsstrategi
Her skal dere beskrive hvilke strategier dere vil benytte for å gjennomføre prosjektet og nå prosjektets mål.
Gjennomføringsstrategi er en samlebetegnelse for mange strategier, og det vil variere fra prosjekt til prosjekt hvilket omfang de enkelte strategiene vil ha. Gjennomføringsstrategiene inkluderer:
- Rutiner for oppfølging av påløpte kostnader/timer, hvordan dette skal sammenholdes med måling av framdrift (inntjent verdi i prosjektet) og hvordan slike data skal rapporteres
- Usikkerhetsstrategi – hvordan usikkerhetselementer skal løpende identifiseres, håndteres, rapporteres
- Kommunikasjonsstrategi – analyse av interessentene og planer for når og hvordan informasjon skal utveksles, herunder også når og hvordan det skal rapporteres mellom ledelsesnivåer
- Kvalitetsstrategi – hvilke kvalitetsstandarder, kvalitetssystemer og teknikker for kvalitetskontroll som skal anvendes for å oppnå de nødvendige kvalitetsnivåene
- Konfigurasjonsstrategi – hvordan og av hvem prosjektets produkter blir versjonert, kontrollert og beskyttet
- Konkurransestrategi – dokumentet beskriver alle viktige vurderinger og beslutninger som legger rammene for den praktiske gjennomføringen av konkurransen. På Anskaffelser.no ligger mal for konkurransestrategi som omfatter:
- Anskaffelsens formål
- Vurdering av markedssituasjonen
- Oppsummering av interessentanalyse og kommunikasjonsplan
- Konklusjoner fra usikkerhetsvurderingen
- Oppdatert budsjett for anskaffelsen
- Beslutninger knyttet til spesifikasjonsform, krav- og tildelingskriterier, valg av prosedyre, konkurranseregler, kontraktsvilkår og publisering.
Oppgaver:
- Identifisere hvilket detaljnivå som er tilstrekkelig for de enkelte gjennomføringsstrategiene
- Utarbeide beskrivelser for gjennomføringsstrategiene