Etablere prosjektorganisasjonen
Her skal dere beskrive organisering, roller, ansvar og kompetanse som er hensiktsmessig for at prosjektet skal nå målene på en effektiv måte.
Organisering
- Beskriv prosjektets struktur, organisering, ansvar og samhandling. Herunder hvordan dette eventuelt vil endre seg i de ulike fasene av prosjektet.
- I konseptfasen ble endingsomfanget og behovet for endringsledelse kartlagt. Vurder om denne oppgaven bør håndteres som et eget delprosjekt/leveranseprosjekt.
- Sørg for at alle nødvendige fagområder er ivaretatt på en god måte. For eksempel må behovet for informasjonssikkerhet og personvern ivaretas ved å plassere ansvaret for informasjonssikkerhetsarbeidet.
- Les mer om hvordan involvere prosjektets interessenter på en god måte.
Roller og ansvar
- Definer prosjektets roller med tilhørende ansvar, forventninger, myndighet og handlingsrom.
- Ta utgangspunkt i prosjektveiviserens definerte roller, og suppler med spesifikke roller som er hensiktsmessige for ditt prosjekt.
- Kom gjerne med forslag til hvem som kan fylle rollene.
Kompetanse
- Beskriv prosjektets behov for nøkkelkompetanse i de ulike fasene i prosjektet, og i hvilket omfang.
- Sørg for at alle nødvendige fagområder er inkludert. For eksempel må behovet for informasjonssikkerhet og personvern ivaretas ved å beskrive behovet for kompetanse innen dette fagområdet.
- Beskriv hvordan prosjektet vil gå frem for å sikre tilgang til denne kompetansen.
Prosjektadministrasjon
Etabler tilstrekkelige rutiner, verktøy og administrativ kapasitet til å ivareta prosjektets praktiske gjennomføring på en effektiv måte. Dette må ses i sammenheng med prosjektets innhold, kompleksitet og omgivelser. For eksempel kan det i enkelte prosjekter være nødvendig å sette spesielle krav til prosjektets arbeidsprosesser og den måten som prosjektets informasjon oppbevares og formidles. Vurder også behovet for å kreve sikkerhetsklarering av hele eller deler av prosjektgruppen.